Första tävlingen!

Igår var det som sagt klubbtävling i agility, min och Max första tävling!

Jag anmälde honom i både nybörjarklassen och i hoppklassen, mest för träning i hoppklassen då den brukar vara ganska svår, med tanke på att han aldrig hoppat en hel bana på largehöjd så valde jag att anmäla honom i medium i hoppklassen men ta honom i large på nybörjarklassen, den brukar vara ganska snäll.

Först ut var Öppen agilityklass, den tävlar inte jag i utan jag satt som skrivare. Bra att ha övat eftersom det är det som jag ska göra på Rönnes officiella tävling nästa söndag!

Sedan var det Nybörjarklassen och large var först ut, jag startade som nummer tre. Det var en ganska enkel bana där de började med däcket, sen gick banan som en orm eller vad man ska säga, där var tre tunnlar och slalomet satt efter en böjd tunnel, så den var ganska enkel. Max var taggad och han tog däcket kanon! Sedan körde vi på, och när vi kom till slalomet tog han det klockrent! Visst, han behöver fortfarande ännu mer fart men han var ganska snabb och ganska säker! Sedan gick det riktigt bra, felfria och snabba till näst sista hindret, det slutade med en rakbana på hopp, tunnel, hopp, hopp och efter tunneln så missade han och fick två vägran på hopphindret. Vi behöver verkligen mer framträning. Men annars är jag så stolt över honom! Han klarade att hitta slalomingången utan alltför mycket hjälp från mig, han hoppade riktigt bra över de höga hindrena och han var snabb!

Sedan var det Hoppklassen och det var såklart ingen lätt bana, vi hade några svårigheter att lösa och den första var andra hindret, slalom som stod lite snett så ingången blev svår för oss, sedan låg däcket mitt i banan och med tanke på att jag lärde in däcket i tisdags så blev detta en svårighet eftersom vi aldrig kört den springandes. Sedan var där en svårighet med ett staket.

Eftersom det hade gått så bra på nybörjarklassen valde jag att ändra Max till largehöjd även på hoppklassen.

För det första så tjuvade Max på starten, han som alltid har bra starter! Men kul att han är ivrig att få tävla iallafall! Sedan hittade han slalomingången helt själv även fast det inte var en lätt ingång! Dock så missade han en pinne mitt i så vi fick ta om, men så snyggt! Sen när vi kom till däcket blev det fel eftersom han var lite osäker på hur han skulle göra när det stod mitt i, så där diskade vi oss. Men han tog det och vi körde vidare. Nästa svårighet var en kombination där det var först en svängd tunnel, sedan en liten rak tunnel där ingången låg lite lurigt när han kom ut från andra tunneln, sedan skulle han tillbaka för att ta ett staket på tre hinder, sedan tillbaka i svängda tunneln. Svårt att förklara, men denna kombinationen gick faktiskt över förväntan, han tog staketet rätt.

Över lag är jag riktigt nöjd och stolt över Max! Han klarade två hela banor på largehöjd, han klarade av att koncentrera sig fast där var en hel del störning och slalomen var riktigt bra!

När jag kollar på fotona som Mamma tagit ser jag vilka fel jag gör i min handling, det största felet jag gör utan att tänka på det är att jag ibland har min hand/arm alldeles för högt upp, jag måste tänka på att ta ner den så att han ser var jag vill ha honom.

Vi diskade oss i hoppklassen men i nybörjarklassen kom vi tvåa!
Jag tror att Max kan bli nåt riktigt bra inom agilityn! :)

/Sofie


Kommentarer
Åsa

tycker ni e massa duktiga =))

2011-08-05 @ 16:40:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0