Inofficiell utställning Örkelljunga

Igår var jag i Örkelljunga för att ställa Max. För en gångs skull var det inte så långt hemifrån så fick lite sovmorgon, haha. Kunde sova enda till halv 8!
Jag hade räknat ut att vi skulle inte in fören runt 11 - halv 12 tiden men vi brukar vilja va där i tid, dels för att man vet aldrig hur fort det går och dels för att Max ska hinna lugna sig och ta in den nya platsen och alla hundar.

Vi var där i tid och placerade oss vid ringen. Vi visste sedan tidigare att där skulle vara en wachtelhund till och när vi kollade i katalogen såg vi att det var en vi kände, en person som pappa brukar träna/jaga med. Han har en söt valp på dryga 7 månader.

När det väl var dags så var det valpens tur först, det var deras första utställning och han fick Hederspris och blev Bäst i rasen-valp, sedan i gruppfinalen kom han tvåa! Grattis till er!

Sedan var det min och Max tur. Domaren började direkt att berömma honom som "stilig hane" osv, men han påpekade också direkt att hans päls inte var i bästa kondition, vilket jag sa att jag vet, han är tyvärr inne i en fälleperiod som förhoppningsvis snart är över.
Domaren klämde, kände och vi sprang några varv. När han var klar med sin bedömning så förklarade han vad han tyckte och varför, vilket är så bra! Istället för att bara få en bedömning och sen läsa och säga varför tycker domaren så?

Iallafall, domaren berättade att han inte har någon bra päls idag men att han är så pass bra annars att han väljer att ge honom ett Hederspris ändå, och han blev därför även Bäst i rasen! Man tackar!

I gruppfinalen var där totalt fem hundar och han valde att placera fyra av oss, Han stod länge och kollade och velade, det märktes att han gillade Max även om wachtel nästan aldrig placerar sig i grupperna annars. Men till slut fick han ju säga att idag var det pälsen som avgörde och vi åkte ut, vilket inte var så konstigt.

Men jag är helnöjd, Max skötte sig bra och vi fick HP & BIR!

Efter det så valde mamma och jag att sticka till Höör till jaktmässan. När vi kom dit så hade det regnat massor och parkeringen var väldigt lerig, många bilar satte sig och kom inte loss, men vi klarade oss. Dock blev man ganska lerig om skor och byxor. Jag var ute efter en vinterjacka att träna hund i men hittade inget direkt, köpte istället ett rosa retriverkoppel, väldigt snyggt till brun hund! Haha pappa blev inte glad att jag ska ha rosa på Max, men killar kan väl också ha rosa! :)

/Sofie


Max ville inte alls sitta still för att fotas med sina rosetter.
Men här är iallafall Max med sin HP & BIR rosett!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0