Sjukdomar

Dessa hundar. I år har de nog varit mer sjuka än något annat år vi har haft hund. Det började med Zeke som fick akut ont runt nyår och det visade sig vara artros i hans armbågar = Ingen mer jakt för honom. Sedan blev Max biten i handleden och fick en tand rätt in och bröt en tå, dränering och vila på det. Sedan var det Diezel's tur, han åkte in för sin bukspottskörtel som jag berättat i ett annat inlägg, och sedan en vända till på djursjukhuset i två veckor. Bara Ajax har klarat sig från sjukdomar, fram tills nu.

Alla hundarna frisknade till, Zeke fick kortisonsprutor i lederna och mår bra, dock kan han inte gå promenader eller röra sig längre sträckor utan att ha ont, däremot älskar han att bara ligga hemma på gräset och njuta av livet. Max blev friskförklarad efter några månader av vila och till sist lättare träning. Och Diezel blev också frisk och får nu precis börja med lite hårdare träning plus simning.

Nu är det ju så att även hundar kan få maginfluensa märkte vi, för i förra helgen började Ajax att både kräkas och bli väldigt dålig i magen, så dålig att han inte ens hann ut, stackare. Och när Ajax frisknade till efter några dagar så var det Max tur, han insjuknade för nästan exakt en vecka sedan, alltså i tisdags. Det var alltså därför Max var så frånvarande på träningen förra måndagen. Han gjorde precis samma som Ajax, kräktes och var extremt dålig i magen.

Men nu är alla friska och jag håller tummarna på att det ska hålla i sig! Väntas bara att jag insjuknar nu också, peppar peppar!

Idag har jag varit hemma och klippt Max, utställning om tre veckor så får se till att han blir fin i pälsen redan nu. Imorgon är det dags för agilitykurs igen, har missat två tisdagar på grund av att jag jobbat så ska bli kul att se hur mycket kursarna har utvecklats på dessa två veckor. Åsa har satt ribban högt så alla får jobba hårt! :)
Förra veckan gick de igenom bland annat däcket och eftersom jag tränar samma saker med Max som vi gör på kursen så borde jag också gjort det, men eftersom han blev magsjuk så ligger vi back en vecka, och det känns ju sådär eftersom det är klubbtävling på torsdag och det är bra om han kan däcket då.

Men jag har bestämt att jag kör på förra veckans träningspass imorgon innan kursen med Max, imorgon på kursen är det "bara" lite boxkombinationer och sedan en hel bana och det kan jag träna vid nästa tillfälle. Har redan tjuvstartat lite med att köra bana så tror det är bättre att lära in däcket först.
Om det nu skulle vara så att Max har problem med däcket så får jag helt enkelt hoppa över det på klubbtävlingen, eller hjälpa honom extra och belöna efter däcket, inne på banan och därför diska och frivilligt. I vilket fall som så är det en bra störningsträning och det är det jag är ute efter. Vi tävlar inte seriöst fören tidigast nästa vår :)

Men åh va tävlingssugen man blir, man hör resultat från klubbmedlemmar, följer med kompisar på tävlingar och kollar youtube-klipp på agilitytävlingar. Jag längtar massor.  

/Sofie

Laddar upp två bilder på mig och Diezel, de är ca 3 år gamla, det var tider där Diezel var okastrerad och hade vacker päls!






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0