Maximus

Igår bestämde jag och min vän Åsa oss för att ta en sväng med hundarna på stranden och sedan ta ett agilitypass på Bialitt, Åsa hade lovat att visa mig hur man tränade slalom med hjälp av kompostgaller.
Sagt och gjort så stack vi ner till stranden för en promenad, Jag har Max i långlina då jag inte riktigt litar på honom till hundra att han stannar om där skulle vara nåt som lockar i skogen bredvid. Alla hundarna uppskattade att få springa på stranden och ta sig ett dopp i havet emellanåt. Jag hade redan innan varnat Max att väljer han att bada så får han duscha när vi kommer hem, men vem kan hålla en ivrig Wachtelhund ifrån att bada?

Efter ett tag gick vi till bilarna igen med sandiga hundar, jag hade gjort ett tappert försök att duscha av Max med strandduschen men utan större resultat. Max har en förkärlek till att först bada sen lägga sig i sanden märkte jag.

Mitt mål med kvällen på Bialitt var att se så Max inte hade reagerar på stället, han blev påhoppad där av en annan hund sist vi tränade, och även att se så att han kan konentrera sig på ett ställe där vi normalt sett inte tränar.
Vi började med att träna slalom, Max har börjat lära sig slalom men jag vill ha fram fart och säkerhet och därför få fram den där "knycken" som de ska ha när de springer i slalom, och detta fick jag fram med hjälp av kompostgaller, när Max väl var inne i slalom så var de bara att köra, det blir som en gång och de kan bara gå rätt, de går därför fort och de får in rätt teknik.

Det märks att Max börjar bli lite mer hindersäker, man märker att han ökar farten och han bara strålar av glädje! Underbart! Tror verkligen att när han är helt hindersäker så kommer han ha jättebra fart, för det har han redan! Vi passade även på att träna med lite längre långhopp, säcken och han hoppade även för första gången på largehöjd.

Det är ju så att jag "tävlar" lite med mina kursare, som många vet så går jag som hjälpledare på en nybörjarkurs i agility som Åsa håller på Rönne Hu, och jag passar på att träna samma saker med Max som vi gör på kursen eftersom han också är nybörjare. Därför "tävlar" jag lite med dem eftersom det sporrar mig att ligga i med träningen, vi har hållt på att träna aktivt i 4 veckor nu och om drygt 2 veckor ska kursarna ställa upp i en klubbtävling på Rönne, och det ska jag & Max med. Jag tycker det är bra att ha något som sporrar en till träning, eftersom jag tränar för att tävla så behövs det planerad träning och något som sporrar en att komma igång.

Vi ska som sagt ställa upp i klubbtävlingen den 4 augusti på Rönne, men annars ska jag inte tävla förän vi är redo, det är planerat att tävla officiellt till våren 2012, men märker jag att Max inte är redo då så väntar jag, men den första sommaren vi tävlar kommer jag enbart ta som träningstävlingar, få rutin och säkerhet även på tävling.

En lite tråkig sak är att efter bad och träning igår så har jag nu märkt och misstänker att Max har fått vattensvans, var tvungen att duscha honom efter igår dels för att han var så himla skitig och dels pga saltvattnet och efter det blev han kanske kall, jag vet inte. Men svansen bara hänger och han verkar va öm, han som annars alltid har en så ståtlig svans, och alltid rör på den. Enligt vad jag läst på en veterinärsida på internet så är det vila och värme som gäller och det ska sedan gå över på några dagar. Så vi hoppas på det så vi slipper åka till veterinären.

/Sofie



Dålig mobilbild - Max i duschen igår efter vi varit på stranden.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0