Jaktprov

I söndags var vi som sagt på jaktprov i Svalöv med Max. Det blev jag som fick gå med honom eftersom pappa fortfarande hade ont i knät. Det gick ganska bra med tanke på att det var första gången jag gick med på jaktprov och att vi inte tränat Max så mycket, han har i princip aldrig blivit släppt i skogen, så vi visste innan att han inte skulle bli godkänd, utan vi tog det som träning.

Vi åkte tidigt, vi skulle vara där lite innan sju på morgonen. Väl där fick jag en gul reflexväst med nummer 8 på. Vi var i tre grupper, jag var i grupp 3 med "startnummer" 7, 8 och 9. Domare var Laila Kalling.

Vi började med haren, han fick fyra harar, den första haren va så dum att jag inte ens fattar varför vi skulle släppa på den, den räknades inte sen. Den andra haren gick okej, den tredje inte alls. Och den fjärde och sista haren gick han riktigt bra på. Han fick bedömning 3, 8, 3, 3.

Sedan var det vattnet. Max som alltid älskar vatten och alltid dyker i och simmar bara småfjuttade vid vattnet, han simmade lite men det räckte tydligen inte, fick kasta en sten för att han skulle simma ordentligt. Bedömningen här blev 6.

Näst på tur var skogsarbetet och det var detta som vi visste att Max inte skulle klara, eftersom vi inte hunnit träna det. Och mycket riktigt, Max sökte inte ut och vi fick bara 1 poäng. Alltså ej godkänt.

Sedan var det skott och apportering, vi började med skott och fick där u.a alltså 8 poäng. När vi kom till apporteringen fick vi välja mellan kråka och and, och jag valde and. Max sprang snabbt ut men tvekade lite när han väl var där, men sen tog han den och sprang in. 7 poäng blev det.

På förighet fick vi högsta poäng, alltså 8.

Vi fick totalt ihop 47 poäng och jag är nöjd med dagen, fast vi inte blev godkända. Max klarade haren och jag fick erfarenheten av att gå jaktprov.

Näsa: 3
Drevskall: 8
Spårvilja: 3
Spårsäkerhet: 3
Skogsarbete: 1
Vattenarbete: 6
Förighet: 8
Skottreaktion: 8
Apportering: 7

Totalsumma: 47p

/Sofie



Kommentarer
maja o zoro

kul med jaktprov :)



fin blogg :)

2011-09-27 @ 18:39:46
URL: http://majazoro.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0