Första tävlingen!



Då var vår första "riktiga" agilitytävling över. Rönne hade ju sin inofficiella tävling i söndags och vi startade i hopp 1 och agility 1. Sedan hjälpte jag till som funktionär i nästan alla de andra tävlingarna.

Överlag är jag riktigt nöjd över dagen. Det var roliga banor, vi hade relativt fint väder och allt flöt på bra. Dock har vi inga resultat att skryta med, men är nöjd ändå.

Vi började med hoppklassen. Max tyckte det var konstigt att det var så mycket folk här. Har det filmat och man ser hur han kollar på publiken i varje hopp. Han var okoncentrerad och ville inte ha varken leksak eller godis innan vi gick in på plan. Han tog några hinder sen drog han rätt ut i publiken och därmed diskade vi oss, haha :)
Jag lyckades att kalla in honom och vi körde vidare, han hade inte samma fart som vanlig och han vägrade ta slalom (som annars har blivit såå himla bra!) men struntade i det eftersom jag inte vill stå där och tjata eftersom det inte gör någon nytta. Vi gick i mål och han tyckte det var kul.

Sen var det agilityklassen, rolig bana här med. Jag gick in med tanken att stannar han inte på kontaktfälten så kommer jag ta upp honom igen och diska oss frivilligt. I första raksträckan var balansen med och han stannar fint på kontaktfälten! Vilken lycka. Vidare några hinder och sen rätt ut i publiken igen haha. Diskade där med. Vi fortsatte och han hade kul, han stannar lika fint på Ahindret! Kanon! :D Slalom vägrade han ta även här men vi struntade i det. I sista raksträckan blir han jätte okoncentrerad och jag väljer att bryta och inte ta målet. Jag gick av banan och tog honom i nackskinnet för att leda honom till kopplet. Alla som känner oss vet att Max absolut inte är känslig för att man tar tag i honom och för honom är det inte hårt att ta tag i nackskinnet, det hade väl varit det för en liten pudel eller nåt. Fick lära mig hårda vägen att man knappt får ta i sin hund på en agilityplan då domaren tyckte jag tog för hårt i honom och han sa till mig. Har det filmat och visst ser man att nackskinnet går upp eftersom det är löst, men man ser även att Max inte bryr sig det minsta, så kan man läsa hundens signaler så ser man bara att han blir sur för han inte får springa till alla andra hundar och leka. Han visar inte det minsta tecken på att det gör ont (så hårt tog jag inte) eller att det skulle vara obehagligt.

Men på det stora hela är jag nöjd. Det var första gången med så mycket folk och det är bara att åka på många tävlingar för att vänja honom vid det.

Nästa tävling är den 6 maj i Eslöv.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0